Cinta tak terucap (Bab 42)


“LAMBAT BANGUN,” tegur Puan Sri Noraini dengan senyuman meleret. Suri Imani nampak ayu dengan baju kurung berwarna hijau muda kosong. Sesuai sungguh dengan kulit Suri Imani yang putih gebu. Ammar Mirza ringkas dengan baju-T tanpa kolar dan seluar jeans. Pakaian rutin yang biasa dipakai anaknya bila tidak berkerja. 

“Umi, ayah. Dah makan?” soal Suri Imani berpura- pura tidak fam dengan kata- kata mertuanya. Beberapa orang saudara Ammar Mirza masih tidak pulang lagi. Mereka sudah memenuhi ruang tamu yang besar dan luas itu. Menyesal Suri Imani kerana tidak turun awal. Entah apalah tanggapan mereka pada dia. 

“Pengantin baru..” ujar salah seorang dari saudara Ammar Mirza disambut dengan tawa kecil dari mereka yang lain. 

“Sudahlah mengusik si Iman ni. Dah macam udang bakar aku tengok. Iman, Am.. pergilah dapur. Kami semua dah makan. Mak Tam masak nasi lemak dan mee goreng,” ujar Tan Sri Mahathir akhirnya bila usikan demi usikan kedengaran. Kebanyakan mula berbual dalam Bahasa Sepanyol yang memang langsung tidak difahami Suri Imani. Tidak pasti sama ada Ammar Mirza memahami bahasa tersebut atau tidak. 

“Mana budak- budak?” soal Ammar Mirza sambil tanggannya sengaja dijatuhkan diatas bahu Suri Imani. Hatinya sudah digeletek melihat wajah Suri Imani yang berubah. Nasib baik gadis itu tidak menolak tangannya turun. Kalau tidak malu juga dia dibuatnya. 

“Main kat luar,” jawab Puan Sri Noraini. 

“Pergilah makan,” suruh Tan Sri Mahathir. 

Ammar Mirza mengangguk. Dia menganggam tangan runcing dan memaksa Suri Imani mengikutnya. Gelabah Suri Imani dibuatnya. 

“Mak Tam, Shima. Pergila berehat. Biar Iman buat,” arah Ammar Mirza pada dua orang tukang masak Villa Mirza yang berada di dapur. Mereka berdua mengangguk dan berlalu dengan senyuman. 

Bila kelibat mereka hilang, Suri Imani merentap tangannya kasar. Terus dia memeluk tubuh tak ubah seperti budak kecil yang sedang marah. Ammar Mirza membuat muka selamba dan terus duduk di meja kecil yang berada di dalam dapur yang luas. Suri Imani merenungnya tajam. 

“Saya lapar. Cepatlah,” arah Ammar Mirza tegas. Dia mengambil majalah WANITA yang terdapat diatas meja dan terus dibeleknya. Pasti majalah itu milik Mak Tam atau Shima.

“Buatlah sendiri,” jawab Suri Imani masih memeluk tubuh. Panas hatinya dengan sikap selamba Ammar Mirza. Ni nak rancang mogok nih! Tak suka sungguh dengan perangai Ammar Mirza. 

“Iman berdosa tau ingkar arahan suami. Nanti Am minta lebih- lebih.. awak juga yang susah,” selamba Ammar Mirza menuturkan kata. 

Suri Imani tersentak. Faham maksud Ammar Mirza.

17 comments:

  1. alahaiiiii am & iman *cair terus*
    haha comel gila dorg dua nih
    am kata player, tp x reti pujuk iman
    apa daaa >.<
    haha :P
    knp iman mcm sensitive smacam ni? pelik o.O

    ReplyDelete
  2. oohh andand, apa yg ilham maksudkan iman pnah bertarung hidup utk mama dia?
    meaning? double meaning! haha

    ReplyDelete
  3. ahaha..lawakla iman..ade ke bg trus jalan..? comel la..iman pregnant ker? 1)kuat merajuk.. 2)makin tembam @ gemuk..huhu..bestnye klu die pregnant..sure am hepi je..

    ReplyDelete
  4. best2..
    nk n3 lg!!

    ReplyDelete
  5. best sgt tp sedey part diorg bergaduh tue..wah iman pregnant ker? bagus2..tp x awal sgt ker?

    ReplyDelete
  6. best2.nak tau cita lps nie plak.apa ek yg tjadi??

    ReplyDelete
  7. Mereka sangat sweet!
    Hahahahaa.. Skema punya ayat..
    Eeeii, best la cite ni..
    Nak lagii~

    ReplyDelete
  8. haha...
    ske2..
    iman pregnant kan??petanda :
    *kuat majok..
    *pipi da tembam..
    am pon sme,,mnje bkn maen,
    mesty sweet gile kalo iman pregnant..
    am mesty hepy gile larh..
    muehehe...
    but,,ape meaning iman bertarung nyawa uh??
    smbung2..

    ReplyDelete
  9. tini~
    nanges sye bace cite neh...
    sgt la cute ^_^

    **hani tuh mesti a'an kn n elly tuh maklang kn...
    hihik~

    ReplyDelete
  10. hua..
    comey ler am ngan iman neh!!
    he~

    ReplyDelete
  11. hihi..manje nye..
    iman...
    malu ar tu..

    ReplyDelete
  12. cepat2 sambung taw..
    x sabar nak taw kesudahannye...
    sweet sangat diorg ni..
    malu2 tapi mahu.. hihihi..

    ReplyDelete
  13. salam.. best n3 .. tapi kenapa sekarang lewat bg n3/... rasanya iman tu pregnant la...

    ReplyDelete
  14. betul tue...sy pun rasa cam iman pregnant....sweetnyer.....sambung cepat ye......

    ReplyDelete
  15. warghhh comey2.
    suke gilew
    tgk d0rang nie.
    sweet jerw.
    iman pregnant kan?
    petanda:kuat majuk n pipi tembam.
    warghhhh comey2.sambung2
    suke iman n am
    -na'dz

    ReplyDelete