Cinta tak terucap (Bab 48)


Suri Imani terkedu. Niatnya hanya ingin bergurau. 

“Sudahlah! Am dah tak boleh tidur,” Ammar Mirza mendengus geram. 

“Nak pergi mana tu?” soal Suri Imani sedikit pelik. 

“Mandilah. Badan ni rasa belengas.” 

“Am, maaflah. Saya gurau je tadi,” ujar Suri Imani takut- takut. Takkan Ammar Mirza kecil hati dengan kata- katanya. 

Ammar Mirza mencabut baju t-shirtnya betul- betul di hadapan Suri Imani yang menoleh untuk memandangnya. Dia membuka pintu bilik pakaian untuk mengambil tuala yang tergantung. 

“Hei, buat apa ni? Bukalah baju dalam tandas,” jerit Suri Imani terkejut.

Ammar Mirza tersengih. Hilang terus rasa marah yang membelengu bila melihat wajah merah padam Suri Imani. Dia menghampiri Suri Imani dan duduk disebelahnya. Suri Imani ingin berdiri tapi segera tangan kasarnya merentap tangan Suri Imani supaya duduk semula. Wajah Suri Imani masam mencuka dengan muka merah.

“Umi ada cakap satu benda dengan Am semalam,” ujar Ammar Mirza perlahan.

Bulu roma Suri Imani meremang. Dia langsung tidak menoleh memadang Ammar Mirza. 

“Apa dia? Tentang anak ke?” soal Suri Imani perlahan. Teringat kata- kata Puan Sri Noraini dan Tan Sri Mahathir tentang perancangan mereka untuk memperoleh cucu dalam masa terdekat. Jantungnya sudah berdegup kencang. Janganlah Ammar Mirza meminta bukan- bukan. Hatinya masih tidak tersedia untuk menerima lelaki ini walaupun dia sedar ada satu perasaan aneh menjalar dalam hatinya. 

Ammar Mirza sedikit tercengang. Bukan itu yang mahu diperkatakan ketika ini. Agaknya Suri Imani runsing dengan permintaan keluargannya. Dia sudah tersenyum sumbing. Idea nakal bermain difikiran. 

“Em.. tentang anak. Iman setuju?” soal Ammar Mirza. Dia memegang dagu Suri Imani supaya Suri Imani memandangnya.

“Tak,” jawab Suri Imani tegas. Dia cuba untuk tidak memandang dada Ammar Mirza yang terdedah. Matanya tepat memandang telinga Ammar Mirza. Dia pernah dengar orang kata kalau hendak memandang lelaki, pandanglah telinganya. Kalau pandang mata takut tak selesa pula. Apa orang kata.. dari mata turun ke hati. Dia tak sanggup jatuh cinta dengan Ammar Mirza yang bongkak dan ego ini. 

“Kita ambil anak angkat nak?” usul Suri Imani.

Ammar Mirza tercengang.

“Gila ke? Bukannya Am tak nak ambil anak angkat, tapi Iman boleh mengandung. Buat apa susah- susah,” ujar Ammar Mirza. Mereka berdua ada menjalani pemeriksaan untuk melihat sama ada mereka ada masalah untuk memperoleh zuriat sendiri. Menurut doktor kedua- dua mereka sihat dia tiada masalah untuk memperolehi cahaya mata. 

“Tapi..” 

“Sudahlah! Am bukan nak cerita tentang ni lagi. Semalam umi ada pesan pada Am.” 

“Apa dia?” Suri Imani pelik. Kenapa perlu umi memesan pada Ammar Mirza. Kan senang terus bercakap padanya. Hatinya sudah lega kerana Ammar Mirza menukar topik perbualan. 

“Umi pesan.. suruh Iman panggil Am dengan panggilan ‘abang’. Lagipun tak manis Iman panggil Am je atau awak. Am pun tua tujuh tahun dari Iman kan?” 

“Ooo..” Suri Imani mengangguk. Dahinya berkerut. Kalau dia mempersoalkan kata- kata Ammar Mirza tadi, takut Ammar Mirza merajuk lagi atau terasa hati. Kata- kata Ammar Mirza mengenai hubungan suami isteri itu betul- betul menyentuh tangkal hatinya. 

“Tak percaya? Tanyalah umi,” ucap Ammar Mirza menyebabkan Suri Imani terus menggeleng dan mengangguk.

“Saya percaya.” 

“Bagus. Lepas ni abang nak Iman masak pasta. Dah lama abang tak makan,” ujar Ammar Mirza terus berdiri. Sempat dia mengosok rambut Suri Imani persis menggosok rambut budak kecil. Suri Imani menjerit kecil dan menarik tangan Ammar Mirza.

“Bukan malam ni kita semua pergi rumah Tan Sri Abdullah?” 

“Ye ke? Em.. tak apalah. Kita berdua tak payah pergi. Abang banyak kerja,” ucap Ammar Mirza. Dahi Suri Imani berkerut sedikit. Selamba sahaja Ammar Mirza membahasakan dirinya abang. Sedangkan bulu romanya sudah meremang mendengar bahasa gantian Ammar Mirza. Apa kena dengan lelaki ni? Ingatkan hanya perlu menggunakan bahasa itu dihadapan keluarga Ammar Mirza sahaja. 

“Tapi.. “ Suri Imani mengeluh. Malasnya nak masak. Penat mengosok baju dan mengemas bilik masih tidak hilang. Lagipun jari kakinya tiba- tiba berdenyut. Mungkin kerana terlalu banyak bergerak. 

“Tak baik ingkar kata suami. Am nak mandi,” terus Ammar Mirza melangkah masuk ke dalam bilik air. Suri Imani mendengus geram. Suka sungguh mengarah!

28 comments:

  1. salam iman....
    ska nya jadi orng pertama comment nie....
    ska nya bla suri dh pregnant...
    ammar pun ska gler smpai terharu...
    anyway thanx 4 new n3 walaupun imani skng tgh bz ngan study...anyway hope suri dan ammar blh lalui semua dugaan bersma2 nnt....
    thanx again....

    ReplyDelete
  2. alhmdlh..iman mngandung..
    hahaha..klaka la ammar nih..
    smbg2..

    ReplyDelete
  3. haaaaahaaaaa...


    akhirnya........

    peknent gak


    sukae sgt n3 nihh

    sweet jer Am

    ReplyDelete
  4. haaaaahaaaaa...


    akhirnya........

    peknent gak


    sukae sgt n3 nihh

    sweet jer Am

    ReplyDelete
  5. best2..
    akhirnye jd mama & papa gak dorang..
    next2..

    ReplyDelete
  6. best...seronok sangat.... hapi for them..

    ReplyDelete
  7. hohooo...
    skenya ble iman mngdung....
    x sbr lak nak thu ksdhanya...
    apa pun crta ni best...
    berbaloi tngu lma...

    ReplyDelete
  8. wah...sukanya iman dah mengandung...
    kelakar ngan ammar...pucat lesi bila tahu iman mengandung...hahaha

    taknak dah ada masalah melanda dorang...nak dorang hepi..

    lama lagi ke cite nie nak habis?

    hari tu imani kata cite nie dah nak habis...habiskan cepat2 ye

    ReplyDelete
  9. bapak sweet...
    sempat nanges lagi..
    comel sgt!!

    ReplyDelete
  10. hehehe.. best je n3 kali ni.. berbunge2 sy bc n3 kali ni.. :D
    akhirnye.. penantian diorg berbaloi.. :)
    kalau boleh sambung la cpt2 k.. :D

    ReplyDelete
  11. wah bestnya...
    iman dah pregnant...
    heheheh...
    barapa episode lagi tggal..
    makin tak sabar rasanya...huuhuh
    ermmmm saya akan terus menunggu..
    :)

    ReplyDelete
  12. agak dah iman mengandung
    tak kan ammar tak pasan iman dh berisi
    ahakzzz
    sukesuke
    -na'dz

    ReplyDelete
  13. agak dah iman mengandung
    tak kan ammar tak pasan iman dh berisi
    ahakzzz
    sukesuke
    -na'dz

    ReplyDelete
  14. hihihi..
    akhirnya...

    ReplyDelete
  15. hihihi..
    akhirnya...

    ReplyDelete
  16. hahahaha....
    asyik tergelak je bce n3 kali ni
    kelakar la ammar ni
    besh 3x iman dah ngandung
    x saba tggu n3 bru
    jgn lama2 sangat erk...
    hehehe

    ReplyDelete
  17. waaaaaaaa sweeeeeetttttttttttttnyeeeee.hehehe cepat ye sambung.

    ReplyDelete
  18. haha..
    smpai nanges Am dibuatnya..

    ReplyDelete
  19. bestnya sambung cepat ya

    ReplyDelete
  20. am....am....... tersentuh bila membaca part ni!!!

    ReplyDelete
  21. huhu..comel tol si am nih..
    suke...

    ReplyDelete
  22. pada penulis..
    kenapa awk wujudkan permasalahan yang dah pembaca tau.. sepatutnya awk cuba mainkan dengan pembaca mengenai konflik.. pembaca dah dapat agak jalan cerita awk.. bukan tak boleh awk buat macam tu cuma rasa benda tu akan jadi berulang pada pembaca..
    maaf sbb kritik agak kasar.. apapun teruskan usaha anda.. harap konflik di penghujung lebih kuat..
    sebelum sampai pelaeraian cerita ni.

    ReplyDelete
  23. this story mmg c0ol abez,
    even kawen ats pilihan kluarga,
    but its awes0me...
    igt an cte nie akn tggu mse yg lme b4 dowg jt0h cnte,
    tp x....
    tp arap2 cte nie akn ad st0ry yg pnjang but xb0san...
    cm k0nflik dr erna kew...
    right???
    xkn nk bia amaran yg ben n amir bg pd suri tu trgantung cm tu jew an???
    mmg c0ol abez la.... c:

    ReplyDelete
  24. asslamualaikaum...sweet nye bab 48 ni....cute je ammar..jgnla lme2 sgt erh..cpt la habis kan..x nk la ade konflik2 lg..ape2 pon berusaha kak imani...

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  26. x yah la nk kritik...
    best ape cite nih...biarlah org dpt agk pown...yg pnting sweettttt.....
    kpd imani....truskan cite nih...kalo org kritik ke ape ke...truskan je...deorang jeles je tuh....sbb awk pndai buat cite...

    ReplyDelete
  27. Best bangat...!!! Ammar.. Ammar... mmg patut Dr Rizq tanya mcm tu.. betul ke grad from havard? pasal wife pregnat pun x perasan.. busy sgt kot... :-)

    ReplyDelete