Cinta tak terucap (Bab 44)


“Am nak juga. Em.. mulai hari ini, macam inilah awak patut buat. Kerja isteri sepatutnya melayan suami,” ujar Ammar Mirza dengan wajah selamba. Suri Imani mendengus geram. Kalau tahulah perangai Ammar Mirza macam ini, dia lebih rela tidak berkahwin. Panas sungguh hatinya diperintah macam- macam. Semakin hari, semakin mengada. Rasanya waktu Ammar Mirza duduk dirumah papa, perangai Ammar Mirza tidak seperti ini. Pandai je melayan diri..

“Iman kerja jumaat ni?” Ammar Mirza menyoal perlahan.

Suri Imani mengangguk. Pasti lelaki ini mendengar perbualannya dengan Amir sebentar tadi. Dia memerhati sahaja Ammar Mirza makan sambil dia menyuap juga mee goreng ke dalam mulut. Sedap juga mee ni. Sebenarnya dia tidak gemar memakan nasi lemak. Dia sendiri tidak tahu kenapa sedangkan di rumah dulu, papa dan Ilham menjadikan nasi lemak sebagai makanan kegemaran mereka.

“Erm… awak tolong hantar saya boleh? Kereta saya ada kat rumah papa lagi.”

“Tengoklah nanti.. Kalau saya sibuk, awak cari driver jelah.”

Suri Imani terdiam. Kecil hati sebenarnya dengan jawapan Ammar Mirza.

“Assalamualaikum.”

Suri Imani dan Ammar Mirza sama- sama menoleh memandang pintu dapur. Suri Imani terlopong. Cantiknya!! Wanita itu tersenyum lebar. Ammar Mirza telah berdiri.

“Min. Bila sampai?” tegur Ammar Mirza terus. Pinggan nasi lemak ditolak ke tepi.

“Ini ke Suri Imani?” soal wanita yang dikenali sebagai Min. Siapa ni? Tak pernah lagi sesiapa mengenalkan dia dengan wanita ini. Cantiknya seperti Eara Fazira. Pakaian yang dipakai juga cantik dengan busana muslimah. Kagum sungguh Suri Imani melihatnya.

Suri Imani memandang Ammar Mirza minta penjelasan.

“Ini Min. Jasmin. Isteri arwah Radzi,” terang Ammar Mirza bila melihat Suri Imani yang nampak blur. Puan Sri Noraini pernah bercerita mengenai menantu sulungnya ini. Jasmin sekarang berkerja di London sebagai pereka fesyen busana muslimah. Jasmin terkenal di kalangan orang Islam di London.

“La.. Iman. Kenapa pandang macam nampak hantu?” tegur Jasmin ketawa kecil.

Suri Imani tersengih malu.

“Maaflah Min tak datang majlis kamu berdua. Min ada pertunjukan fesyen di London,” ujar Jasmin lalu menghampiri Suri Imani. Teragak- agak Suri Imani dibuatnya. Dia menyalami Jasmin dan terus dia dibawa ke dalam pelukannya.

“Kak Min dah makan?” soal Suri Imani.

Jasmin mengangguk dengan senyuman.

“Bila sampai?” soal Ammar Mirza lagi. Sudah berbulan- bulan dia tidak melihat Jasmin yang jarang pulang ke Malaysia kerana sibuk. Hanya Fifi, Fia dan Firhan yang selalu pergi ke London untuk berjumpa dengan mama mereka.

“Pukul 3 pagi. Rindu sungguh Min kat kamu semua,” jawab Jasmin masih tersenyum.

Suri Imani tersenyum. Dia masih kagum melihat wanita dihadapannya. Sebelum ini dia pernah melihat gambar Jasmin, tapi bila melihat wajah Jasmin dihadapan matanya, memang Jasmin cantik seperti kata anak- anaknya. Tidak hairanlah anak- anaknya comel. Arwah Radzi juga kacak dan seiras dengan Tan Sri Mahathir. Wajah arwah Radzi dan Ammar Mirza memang berbeza seoleh- oleh tiada pertalian persaudaraan.

Ammar Mirza menjemput Jasmin makan sekali. Wanita itu duduk di sebelah Ammar Mirza. Suri Imani duduk kembali setelah menyediakan pinggan kosong untuk kakak iparnya. Mee goreng yang masih bersisa dihabiskan secepat mungkin. Satu perasaan perlahan- lahan timbul dalam dirinya melihat kemesraan layanan Ammar Mirza pada Jasmin.

Dia juga pelik kerana Ammar Mirza tidak memanggil Jasmin dengan panggilan kakak walaupun Jasmin adalah kakak iparnya. Mereka seperti sahabat lama yang sudah lama tidak berjumpa. Suri Imani mendiamkan diri. Tiba- tiba dia terasa tersisih kerana seoleh- oleh dia tiada disitu. Ammar Mirza langsung tidak memandangnya walaupun sesekali Jasmin menoleh dan menghadiahkan senyuman padanya.

20 comments:

  1. sambung lagi ye esok. best!

    ReplyDelete
  2. huhhu awalnya fezmia ..ingat akud ah awal hikhkhiik.....

    best nak agi..imam peknen kan?

    ReplyDelete
  3. nak lagi..best la cite ni

    ReplyDelete
  4. aku tau..aku tau..iman tu mesti pregnant kan??muntah...tak leh bau perfume am..hahahah...syok2..

    ReplyDelete
  5. wawa..iman pregnant ni..xleh bau am..komfem..jgnla amir tu merosakkn kbahagiaan am ngn iman..

    ReplyDelete
  6. suka!suka!cepat smbung..hehe

    ReplyDelete
  7. confirm Iman pregnant..
    Harap2 kedatangan Amir x membawa apa2 maksud..

    ReplyDelete
  8. yeah iman pegnant..biler diorg nk tau nie..wah makin best la ternanti-nanti plak..cepat2 sambung okeh..

    p/s:xpe biase la spelling error, kitorg paham okeh..wink wink

    ReplyDelete
  9. Confirm Iman pregnant!
    Suka sgt...

    ReplyDelete
  10. waahhh iman pregnant lar... syuke,syuke..haha nk lagi..

    ReplyDelete
  11. btol2..
    iman pregnant..
    4 tnde da..
    1-iman kuat majok..
    2-pp iman da tembam..
    3-muntah2..
    4-xley bau perfume am..

    haha...ske2...
    hope amir xdtg wat kaco...kalo nk jmpe pon,,kasi time uh am ader..
    xpon time uh gak iman muntah2 n g check up at klinik n disahkan pregnant..haha..bia amir taw sket..
    smbung2..

    ReplyDelete
  12. bhahaha.
    lawok ah zatie.sampai list tu
    he3.
    yesyes.iman pregnant.
    agagaga.xley bau perfume dah.
    ammar mirza xperasan kerw.jengjeng
    sambung2
    -na'dz

    ReplyDelete
  13. hhaahhaa.. cam dah sah iman pregnant...
    yes.. best lah!
    hihi..
    cepat2 sambung...

    ReplyDelete
  14. iman pregnant????
    waaaaaaa
    best!

    ReplyDelete
  15. hahaha..
    beshnye..

    ReplyDelete
  16. hahaha..
    beshnye..

    ReplyDelete
  17. yezzaaa
    nanti anak dia mesti comey

    ReplyDelete
  18. yay!! iman dg pregnant..kn2? skenye!! hehehe...eee..bnci ah amir 2..ada ah 2 nk buat hal..x ske ah..

    ReplyDelete
  19. heheh sukanya kita...
    tak sabar tunggu

    ReplyDelete